Naar Vordingborg en verder.........,

26 juni 2013 - Kopenhagen, Denemarken

De tocht van Nykøbing naar Vordingborg was een forse trip, maar erg mooi en afwisselend. De afstand was groter dan we dachten, doordat we om een grote ondiepte boven Falster heen moesten varen. De wind was erg veranderlijk; vooral uit West tot Noord-West, zodat we vaak scherp aan de wind moesten varen en af en toe een slagje kruisen. En voortdurend attent zijn op de diepte, want de doorgangen tussen de ondiepten zijn hier smal. Het laatste stuk konden we plat voor de wind oostwaarts op Vordingborg af; eerst nog met een pittige wind, maar die zwakte in de loop van de middag behoorlijk af. Om vier uur deden we de motor aan. Vervelend was, dat de brugwachter van Vordingborg ons drie kwartier liet wachten. Daarna was het nog een klein uurtje varen naar de Nordhavn van het mooie stadje. Om zes uur precies meerden we daar af; te laat om nog iets te ondernemen met het oog op ons WC-probleem.
Dinsdagmorgen wandelden we naar het Marina Service Center; een geweldige winkel! Nooit eerder heb ik een zo grote en goed georganiseerde watersportzaak gezien. En het personeel is deskundig en behulpzaam! Nog verrassender: ons versleten R&M-toiletje (26 jaar oud!) kon worden vervangen door een nagenoeg identiek nieuw exemplaar! Dat scheelt enorm veel tijd en kosten, want een ander model zou andere bevestigingspunten vergen, andere slangaansluitingen, enzovoorts. Nu kon ik al het werk zelf doen, zonder ingehuurde vakmensen. Het is even doorzetten (een uurtje of drie op je knieën liggen), maar het resultaat is perfect.
Nu ligt dat Service Center vlakbij de Südhavn; dat is een klein uurtje lopen of varen vanaf de Nordhavn waar wij lagen. Dus voordat ik aan de slag ging zijn we eerst naar de andere haven verkast.
De weersverwachtingen voor de volgende dagen waren niet erg aanlokkelijk. Nogal koud weer met stevige westenwind. En zo langzamerhand moeten we weer ‘es westwaarts.
Oplettende lezertjes denken nu: “Hé! Ze zouden toch naar Kopenhagen?!” Dat klopt wel, maar dat is vanaf Vordingborg nog drie of vier dagen varen en dan ook nog terug…. Hoe lang kun je dan in Kopenhagen zijn? Als Bob en Liesbeth volgend weekend Trude komen aflossen moeten we in West-Denemarken zijn…..
We hadden tijdens ons dagenlange oponthoud op Helgoland al begrepen dat Kopenhagen waarschijnlijk geen haalbare kaart zou blijken. Althans; niet “op eigen kiel”. Maar met de trein vanuit Vordingborg ben je er in ruim een uur! Kortom; we besloten een soort “vakantie in de vakantie” in te lassen: woensdagmorgen met de trein naar Kopenhagen, daar een nacht in een hotelletje blijven en donderdagavond terug naar de boot om vrijdag westwaarts te gaan!
En zo geschiedde. Zodat ik nu op kamer 505 van het Zleep Hotel Centrun aan de Helgolandsgade dit verhaal gereed zit te maken voor de site.
Overigens hebben we van Kopenhagen nog haast niks gezien, want we zijn net gearriveerd. Nader bericht volgt t.z.t.
Tot dan!

1. Charja:
    Wat leuk! Veel plezier daar! Xx
  2. Arie Gootjes:
    26 juni 2013
    Leuk: vakantie in je vakantie! We hopen op mooie foto's (ondanks het weer?). Trouwens: Henk langdurig knielend voor de WC-pot zou ook een ongewoon plaatje opleveren...., die houden we dan nog tegoed? Nou nee, ik hoop wel dat jullie alle tegenvallers gehad hebben..
  3. Bram:
    26 juni 2013
    Dit toilet verhaal komt mij zeeeer bekend voor. Ook al eens meege-
    maakt met onze boot.Dan ben je heel blij als je dezelfde kunt vinden
    als vervanging, want dat scheelt veel werk bij montage op de ......
    knietjes.Daar wordt je blij van ondanks tegenslag en de komende
    25 jaar ben je weer van dit probleem af!
    Groetjes Ans en Bram
  4. Wim & Suzan:
    27 juni 2013
    Inderdaad, we hebben al een foto van een hemelvaart gezien, nu verwachten we toch ook wel een leuke.....
    Tante trude, heb je er 1?

Wij gaan zaterdag richting de Atlantische Ocean, dus ik weet niet of we internet hebben om jullie te blijven volgen.

Veel plezier & Liefs