Naar Funen

29 juni 2013 - Nyborg, Denemarken

Terug op de boot

Het uitstapje naar Kopenhagen was een succes. Al was het maar omdat het beroerd weer was – vooral de eerste dag – zodat we voortdurend blij waren dat we nu even niet op de boot zaten en elk moment ergens binnen warm en droog konden gaan zitten. Maar Kopenhagen is als stad zeker ook de moeite van het bekijken waard! Een gezellig druk centrum met prachtige gebouwen, bijzondere kerken en torens, leuke winkels en restaurants, maar vooral een heel aantrekkelijke haven. In een grote rondvaartboot hebben we die verkend en dat was erg leuk. We hadden een eenvoudig hotelletje, dat alles bood waar we waarde aan hechten en we waren woensdagavond totaal bek-af van het lopen, lopen en nog verder lopen. Lekker geslapen dus.

Een bijzondere ervaring was de expositie van zandsculpturen, die aan de oever van de haven te zien was. Bijzonder verrassende beelden; onbegrijpelijk hoe mensen zoiets van zand kunnen maken. Van de meer dan tien kunstwerken vonden Trude en ik het beeld “In the Mind of the Mask” van Bob Atiso uit Togo het indrukwekkendste. Ik hoop dat mijn foto’s iets van de verbazingwekkende schoonheid kunnen overbrengen.

Donderdag tegen het eind van de middag gingen we met de trein terug naar Vordingborg, zodat we nog boodschappen konden doen en wat voorbereidingen treffen voor de zeiltocht van vrijdag.

Van Vordingborg naar Agersø

Vrijdagmorgen vertrokken we al vroeg; om 9.15 uur. Er stond een mooie zuidenwind van 4 Beaufort en onze koers was WNW, dus dat zat wel goed. Jammer alleen, dat het zwaar bewolkt en smerig koud was. Tegen één uur kregen we een stevige bui: de wind trok naar ZW en werd hard (5 à 6 Bft). Het was wel spectaculair zeilen, maar niet aangenaam. Om kwart over twee liepen we het haventje van Agersø binnen. Dat betekent, dat we 30 mijlen aflegden in precies vijf uur. Voor ons bootje een absoluut snelheidsrecord!

Het haventje van Agersø is bijzonder aardig: een ouderwets vissershaventje met twee steigertjes voor jachten. Knus en vriendelijk. De voorzieningen zijn eenvoudig, maar goed verzorgd. Ook is hier een werkplaatsje gevestigd van een “Borstenbinder”. Het blijkt geen sadist te zijn, maar een borstel- en bezemmaker…..  Opmerkelijk is, dat je er je havengeld betaalt bij een hypermodern elektronisch apparaat, waarop echter een papier geplakt is met in drie talen het opschrift: “Sorry, geen Internet!”

In de regen over de Grote Belt

Op zaterdag staken we de Grote Belt over. We vertrokken bijtijds, want volgens het weerbericht zou de wind in de loop van de middag niet alleen aanwakkeren, maar ook krimpen van ZW naar NW en dat konden we niet gebruiken. Wat het weerbericht er niet bij had gemeld, is dat het ’s morgens regende, terwijl ’s middags de zon scheen….

Affijn, we zeilden dus in de stromende regen eerst noordwaarts, later westwaarts. Het was niet lekker, want de temperatuur was laag en het zicht erg slecht. Navigatieverlichting aan en goed turen naar naderende grote scheepvaart – vooral toen we de T-route kruisten. Na een poosje zijn we op de motor overgegaan, want de te varen koers was niet meer bezeild en we verlangden wel naar de overkant. Het was kwart voor twee toen we in Nyborg afmeerden. De regen was toen net opgehouden en een half uurtje later lagen we heerlijk in de zon.

1. Kees de Jong:
    29 juni 2013
    De foto's zijn prachtig overgekomen. Het is bijzonder knap hoe mensenhanden deze zandsculpturen kunnen maken en dat ze ook nog een tijd goed blijven. Jammer te horen dat jullie niet veel weer treffen, maar het bezoek aan Kopenhagen was toch wel een hoogtepunt. Hebben jullie de zeemeermin nog gezien? We volgen nauwlettend jullie vaarroute en kunnen als leken maar één advies geven: Hou je roer recht en vaarwel!
  2. Roel:
    29 juni 2013
    Hoi Henk en Trude,
    Ja dat is een mooi beeld! Afrika heeft veel goede beeldhouwers. Het zit ze een beetje in het bloed denk ik wel eens. Prachtig houtsnijwerk en zo.
    Ik zag wel eens zo'n sculpturen tentoonstelling in Scheveningen op het strand, en daar vertelde men mij dat er cement door het zand wordt gemengd.
    Uit de weersberichten begrijp ik dat we de goede kant op gaan. Nog geen 25 graden of zo, maar wel boven de 20, en dat is toch al heel wat.
    Goede vaart verder!!
  3. Tineke Sikkema-Stienstra:
    30 juni 2013
    Prachtig, wat een mooie strandbeelden. Inderdaad, onvoorstelbaar dat zand dit houdt.
    Wij zijn dus inmiddels terug. Vier tropische dagen in Mets gehad, met tegen de veertig graden. Kou is niet leuk, maar een dergelijk hitte evenmin. In Duitsland heeft onze auto het begeven. Wordt door de ANWB naar Delfzijl gebracht. Wij kregen een leenauto, splinter nieuw, 11 km gereden. Grote volvo. Veel mooie kunst van Marc Chagall gezien. Maar daar kan ik je geen foto's van sturen zoals jij dat doet. Lekker verder varen, veel genoegen en we volgen jullie reis met aandacht en plezier.
    Lieve groet, Henk en Tineke
  4. Nienke en Folkert:
    2 juli 2013
    Dat je na zo'n zware tocht nog puf hebt om een reisverslag te maken. Zeilen is heerlijk, als ik het maar niet meer hoef te doen. Leve ons Campertje. Doe voorzichtig!