Een avondje alleen in Wemeldinge

11 juli 2014 - Wemeldinge, Nederland

De week met Bram zit er alweer op! Ondanks het slechte weer hebben we samen een mooie week beleefd. Na ons bezoek aan Steenbergen (zie het vorige verhaal) gingen we via Volkerak en Krammer naar Sint Annaland; een prachtige jachthaven bij een nogal onbetekenend dorp. Bij de Krammersluizen bleken de jachtensluizen gestremd te zijn, zodat we met de beroepsvaart moesten schutten. We lagen langszij bij een groot binnenschip en dat ging prima. Die dag was het weer nog best aardig, maar al in de avond veranderde het. Veel regen, zodat we besloten de dinsdag in Stalland (zo wordt het plaatsje genoemd) te blijven liggen.

Op woensdagmorgen werd ik omstreeks half zeven gewekt door Bram: "Hé, het is droog! Zullen we gaan?" Doortastend optreden noemen ze dat. Maar hij had gelijk, want alleen als we bijtijds vertrokken, hadden we in Mastgat en Zijpe nog de (eb-)stroom mee. En dat heb je daar wel nodig, want de getijstromen zijn er erg sterk. Affijn, om half acht zaten we op het water. De wind was stevig, dus ik rok een rifje.  De koers was net aan bezeild; perfect! Toen we op de Oosterschelde kwamen, werd het ruiger: stroom tegen wind en we moesten nóg scherper aanhouden om de grote ondiepte te omzeilen. De motor moest erbij om dat te kunnen klaren en er kwamen bakken buiswater over. We wilden naar Goes, maar na een poosje zwoegen en ploeteren zagen we ervan af om de grote ondiepte te ronden. We kozen de geul, die in de richting van Wemeldinge loopt. Dat liep lekker op ruime wind. Aan de zuidkant van de grote plaat gekomen, was de wind wat geruimd en de stroom aan het kenteren. Zou de Goese Sas nog te bezeilen zijn? We besloten het te proberen; weer met de motor bij om hoog aan de wind te kunnen zeilen. Het ging goed, al kwamen de bakken buiswater wederom over mijn brave roerganger heen. (Zelf zat ik redelijk beschut achter de buiskap de navigatie bij te houden met de GPS-kaartplotter). Intussen regende het weer behoorlijk. Dus ook toen we na de sluis over rustig en beschut water naar Goes motorden, werden we niet echt droog. Een mooi plekje in het centrum van Goes maakte veel goed en we konden droge kleren aantrekken. Om de sfeer nog beter te maken kwam Charja bij ons langs en we aten met z'n drietjes gezellig in een restaurant. En die avond natuurlijk voetballen kijken: de nipte nederlaag tegen de Argentijnen.

Op donderdag was er weinig wind en ook niet veel regen, maar het was wel erg miezerig weer. We voeren (vrijwel helemaal op de motor) naar Kortgene, waar we vroeg genoeg waren om de wasmachine aan het werk te zetten, zodat ik weer goed in de schone kleren kwam te zitten. Ook vandaag (vrijdag) was er nauwelijks wind. We zagen af van het plan om verder het Veerse Meer op te gaan en gingen terug de Oosterschelde op om ons met de vloedstroom mee te laten drijven (met een beetje motor erbij) in de richting van Wemeldinge. Ook Ans kwam met de auto hiernaartoe om Bram op te halen. Maar eerst genoten we met z'n drietjes nog van een voortreffelijk maal in een restaurant.

Na het afscheid bracht ik de boot wat op orde. Morgen komt Roel. Hopelijk neemt hij beter weer mee....

1. Eric:
    11 juli 2014
    Lieve Henk wat is het toch leuk om je blog te lezen, lieve groet Eric
  2. Olly:
    12 juli 2014
    leuk he dat we samen vakantie verhalen van elkaar lezen.... De volgende komt gauw weer hoor. we schijnen hier in Gotenborg morgen veel onweer met alles erop en eraan te krijgen. groetjes Olly en Hans
  3. Wim & Suzan:
    12 juli 2014
    Klinkt allemaal eigenlijk gewoon als echt lekker pittig zeilen... niet als afscheidstournee... Komt vast wel goed met dat weer!

groetjes,

Suzan en co
  4. Charja:
    14 juli 2014
    Het mooie weer komt er aan!!!
  5. Bram:
    14 juli 2014
    De krasse knarren deden het nog goed op de Oosterschelde bij windkracht 6.Het was een fijne week! Bedankt Henk! Nog veel plezier met de verdere tocht.