In Steenbergen nog wel!

6 juli 2014 - Steenbergen, Nederland

Eindelijk een berichtje van de Volle Maan. Ik ben intussen al meer dan een week onderweg. Vorige week zaterdag met Johan Drewes vertrokken uit Hoorn. We hadden een prima tocht. Eerst naar Broekerhaven, op zondag met prima weer de oversteek van daar naar Muiden, waar we 's avonds de voetbalwedstrijd Nederland-Chili zagen. Op maandag naar de Sixhaven in Amsterdam, waar we 's avonds naar de Stopera gingen voor de prachtige opera Falstaff van Guiseppe Verdi. Een bijzondere avond!

Dinsdag voeren we op de motor naar de buitenhaven van IJmuiden en woensdag vertrokken we bijtijds om langs de Hollandse kust naar Hoek van Holland en vervolgens Maassluis te varen. Mooie tocht! Alleen was het nogal schokkend, dat precies bij het invaren van de Nieuwe Waterweg plotseling de motor afsloeg. Gelukkig hadden we hem snel weer aan de praat en ook in de gaten wat de oorzaak van het probleem was: nogal veel water in de waterafscheider van het brandstoffilter, zodat er bij stevige golfslag water met de brandstof mee in de cilinders kwam. Zoveel mogelijk deiningvermijdend bereikten we omstreeks 18.00 uur Maassluis. De volgende dag eerst de storing herstellen. Maar dat ging niet zonder problemen. Wel was onze diagnose correct, maar de reparatie werd lastig toen het aftapplugje van de waterafscheider afbrak. Dankzij de geweldige hulp van personeel van de scheepswerf De Haas kwam alles in orde, al kostte het heel wat tijd. Omdat het toch te laat werd om nog te gaan varen, besloot ik ook de drinkwaterpomp maar onder handen te nemen, want die deed het al een poos met veel horten en stoten. Uiteindelijk moest de pomp worden vervangen. Ook dat lukte met enige moeite. We vierden de successen van de dag met een etentje in een restaurant.

Vrijdag voeren we met prachtig weer via de Oude Maas en het Spui naar het Haringvliet, waar we een plekje vonden in de vesting van Hellevoetsluis. Daar werd Johan zaterdagmorgen afgelost door Bram Broere. De weersverwachtingen voor Bram's week zien er een stuk minder goed uit, maar we begonnen in elk geval met droog weer. Van Hellevoet naar Willemstad, waar we zaterdagavond laat de spectaculaire voetbalwedstrijd Nederland - Costa Rica zagen in een overvol café met ongelofelijk veel herrie. So what; Nederland won na verlenging en strafschoppen. Het was na tweeën toen Bram en ik te kooi gingen.

Zondagmorgen na het schutten in de Volkeraksluis een prachtige tocht over het Volkerak naar de Steenbergse Vliet: Met een stevige bries, die langzamerhand onstuimig en vlagerig werd zeilden we scherp aan de wind. Om half twee kwam Trude bij ons langs, toen we achter het sluisje van Beneden Sas gingen lunchen. Trude was onderweg van Wolphaartsdijk (waar ze bij Charja had overnacht) naar Hoorn, dus was was een mooie gelegenheid om elkaar weer even te ontmoeten. Toen ze weer verder reisde, waren Bram en ik - na onze korte nacht vanwege het voetbal - aan een middagdutje toe. Toen we weer ontwaakten was het erg regenachtig geworden. Desondanks besloten we de Vliet verder op te varen om in het stadje Steenbergen te overnachten. In de stromende regen kwamen we hier aan en zetten vlug de kuiptent op. Een etentje in het restaurant "Onder Zeil" maakte deze dag helemaal af. Hoewel er nog tijd over was voor dit beknopte verslag.

Morgen zien we verder. De zeilpakken zullen we zeker nog nodig hebben deze week!!!

1. Johan:
    6 juli 2014
    ... en spannend dat het was ...
    Maar een inspirerende week met Henk is nooit weg, wat er ook gebeurt. Het was fantastisch Henk, bedankt!
  2. Olly:
    die motoren weten wat.
    Maar jullie zijn net als Hans zo knap om bijna alles zelf te fixen. Ik neem daar iedere keer weer mijn petje voor af.Goede reis en minder regen.
  3. Cees&Betsy:
    7 juli 2014
    Je was woensdag en donderdag in Maassluis? Dan had je best even in Rozenburg langs kunnen komen rond etenstijd:-)
    Veel vaargenot gewenst met die andere Rozenburger!
  4. Charja:
    7 juli 2014
    Valt mee toch dat Zeeuwse weer? Je weet waar je kunt schuilen hè? Altijd welkom! Xx Charja
  5. Wim & Suzan:
    10 juli 2014
    Hoi Charja,

Blij dat het altijd mooi is in Zeeland...
    We kunnen niet wachten. De kids krijgen as vrijdag vakantie, ik moet dan nog een weekje en Suzan moet nog ff naar China en dan komen we er aan!

Liefs Wim & Suzan, Sandra, Eline