Weer thuis!

22 juli 2014 - Hoorn, Nederland

Inmiddels achter mijn eigen bureau gezeten, pak ik de draad van mijn verslag weer op. Na mijn vorige aflevering is de zomer op volle toeren blijven draaien. Donderdag en vrijdag hadden Roel en ik dus erg veel zonneschijn en warmte; helaas wat minder wind, maar toch erg lekker gevaren en ook nog best aardig kunnen zeilen. Donderdag gingen we van Willemstad naar Oude Tonge. Daar was ik nog nooit eerder geweest, maar het is beslist een aanrader; leuk haventje, zeer klantvriendelijke havenmeester en een aardig dorp om te bekijken. Op vrijdag gingen we na de krammersluis met de ebstroom mee naar de Oosterschelde en daar door de geul naar Wemeldinge, waar Roel's auto stond. Een heel mooie tocht. En op het water was de temperatuur beter uit te houden dan op de wal.

Ten afscheid trakteerde Roel me op een etentje op het terras van het uitstekende havenrestaurant (uit de zon en in de wind; perfect!). Daarna vertrok hij met de auto naar Mijdrecht en ik maakte de boot gereed voor de volgende gasten: Nanja en Walter, die ook onze Turbo meenamen voor een weekendje Volle Maan. Ze arriveerden ´s avonds om een uur of tien. Charja en Jan waren er toen ook: niet alleen voor een gezellige borrel, maar ook om Nanja's auto mee te nemen en bij de haven van Wolphaartsdijk neer te zetten, want dat moest het eindpunt worden van ons weekendje.

Op zaterdag voeren we met schitterend weer naar Zierikzee. Onderweg zagen we bruinvisjes en een zeehond. Even westelijk van de haveningang van Z'zee lagen we nog een poosje voor anker om te zwemmen. In Zierikzee vonden we een prima restaurantje, dus alles verliep geheel naar wens. Dat gold ook voor het weer, dat in het weekend wel wat onstabieler was. Maar de buien vielen 's nachts, zodat we weinig te klagen hadden, al had er best wat meer wind mogen staan. Op zondag was de wind zelfs te zwak om tegen de ebstroom op te kunnen, zodat we gemotoriseerd naar het Veerse Meer voeren.

In de Oesterhaven (voorheen Jachthaven De Viking) had Charja een plekje voor de Volle Maan gereserveerd, waar de boot twee weken blijft liggen. Zondagmiddag gingen Nanja en Walter weer huiswaarts en op maandag kwamen Trude en Charja mij ophalen. Intussen had ik de boot netjes opgeruimd, zodat we vlot konden vertrekken.

En nu dus weer thuis. Voorlopig komt er dan ook geen nieuwe aflevering van mijn reisverslag. Op 1 augustus ga ik weer naar Wolphaartsdijk om de boot op 02/08 aan Wim en Suzan over te dragen. Daarna volgt vanaf 16/08 de laatste trip: samen met Sijtze eerst naar Hoorn en dan naar de makelaar......

Sommige trouwe lezertjes hebben de foto's bij mijn verslag gemist. Dat klopt: ik had geen zin in dat onhandige fotogedoe met mijn boordlaptop. Inmiddels heb ik thuis alle (een paar honderd) foto's in mijn desktop gekieperd. Ik ga ze de komende dagen selecteren en fatsoeneren (horizonnetjes horizontaal zetten, zware schaduwen wat oplichten, etc.). Belanghebbenden kunnen de resultaten weldra tegemoet zien!

1. Johan:
    22 juli 2014
    Mooi verhaal Henk, en toch ook een beetje weemoed... Begrijpelijk.
    Rust maar even lekker uit, in je eigen bed, naast Trude.
    Ben heel benieuwd naar de foto's.
  2. Rien Schouten:
    22 juli 2014
    Henk, je bent een kei! Rien
  3. Olly:
    30 juli 2014
    Mooi verhaal en de foto's zien we graag hoor! Mooie afsluiting zoals je het doet.
    We zitten inmiddels weer in Denemarken in Grenaa en zakken langzaam naar beneden. Goede tijd en we spreken elkaar wel weer. Bhoga