Kleine aanvulling voor landrotten (op verzoek van Roelof)

10 juli 2013 - Faaborg, Denemarken

Hoi Roelof, ik kan je niet per e-mail bereiken, dus dan maar via dit publieke medium.

Een bezeilde koers is een koers die je zeilend kunt aanhouden zonder dat je hoeft te kruisen (laveren). Is een koers niet bezeild, dan moet je dus kiezen: gaan we motoren of gaan we kruisen? De laatste optie kost een veelvoud aan tijd, dus wordt het dan meestal de eerste.

"Op de melkmeid" is waarschijnlijk geen officieel erkende ter, maar wel behoorlijk ingeburgerd onder zeilers. De officiëlere term luidt: "Met de fok te loevert". Je vaart dus nagenoeg plat voor de wind met het grootzeil naar de éne kant en de fok naar de andere. Meestal zet je dan een boom in het schootoog van de fok; dan blijft 'ie beter staan.

Groetjes!

Henk

1. Roelof en Judith:
    14 juli 2013
    Ah, bezeilen helemaal duidelijk en ik had inderdaad fok te loevert als term geleerd!
  2. Esselien:
    17 juli 2013
    Ha Henk, wat een mooie en spannende (met al die pech) reis. Leuk om de verslagen te lezen. Ik liep wat achter (door mijn staaroperatie), maar ben nu weer bij.
    Deze Roelof is niet echt een landrot, als hij jouw uitleg begrijpt. Mij is niet duidelijk wat'een boom in het schootoog van de fok' is.
    "op de melkmeid' heeft Trude mij inmiddels uitgelegd. Als ik het goed begrijp, zeil je dan met fok en grootzeil dwars op het schip, zodat je volledig van de wind, die je achter hebt, profiteert.
    Ik wil maar zeggen: wat meer uitleg voor landrotten zou voor mij wel prettig zijn. Kun je niet aan elk verslag eem woordenlijstje toevoegen?
    Veel goeds! Je landrot-zus Esselien.