De kop is eraf!

31 mei 2013 - Teroele, Nederland

Gistermorgen (donderdag 30 mei) vertrokken Sijtze en ik om 11 uur uit de haven van Hoorn. De verwachting was, dat we Noordenwind zouden hebben; 4 Beaufort, dus met een mooi vaartje naar Enkhuizen. Helaas; er stond een zwakke wind uit het Oosten!!! Dat schiet niet op. Om drie uur in de middag, waren we een eindje voorbij de Nek; dat is nog niet halverwege Enkhuizen. En de wind werd nóg zwakker. Dus verder op de motor. Om half vijf waren we bij de sluis van Enkhuizen en om vijf uur meerden we af in de Compagnieshaven. Toch een mooie dag, want het had niet geregend en het was gezellig aan boord.

Vanmorgen gingen we om 10 uur weg uit Enkhuizen. Er stond een stevig Noordenwind; 5 Beaufort, zodat een rifje wel wenselijk was. De koers naar Lemmer was net bezeild. En dat schoot dus wèl op, zeker toen de wind aantrok naar 6 Bft. Stevige wind dus, maar ook heerlijk weer met veel zon en een lekkere temperatuur.Tegen tweeën lagen we in het sluisje van Lemmer. In het stadje meerden we af om te lunchen en wat boodschappen te doen. Nieuwe bootschoenen gekocht, want de zolen van de oude waren spekglad van ouderdom en ik heb al een keer mijn schouder gebroken. Dat hoeft niet nog 'es. Tegen vieren gingen we Lemmer weer uit om op de motor - recht tegen de steeds hardere (7 Bft) wind in - het Prinses Margrietkanaal te volgen. Mede doordat we erg lang moesten wachten voor de brug van Spannenburg, besloten we om te stoppen bij De Koevoet in Ter Oele, aan het Koevordermeer. Tegen zessen meerden we af in dit leuke knusse haventje, waar je ook nog gratis kunt internetten. Morgen gaan we verder richting Leeuwarden. Het zal wel veel motorwerk worden, want de wind blijf Noord.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Nanja:
    31 mei 2013
    Hi pap en Sijtze!

Leuk om op deze manier jullie avonturen te kunnen volgen! Hopelijk wordt de wind snel meer zuid/west en kunnen jullie lekker veel zeilen. Veel plezier!

Groeten! Nanja
  2. Jan:
    Hoi Henk en Sijtze,
    Ik vind het ook leuk dat je blogd. :)

Goede vaart, Jan
  3. Olly:
    1 juni 2013
    we zullen vanuit het zuidwesten jullie richting uitblazen, kijken of het helpt. Behouden vaart
  4. Trude Schouten:
    1 juni 2013
    Wel leuk zo'n verslag met reacties. Vooral als je zelf nog thuiszit.
    Ik ben benieuwd wanneer jullie in Leeuwarden zijn: met zoveel noordenwind...... Lekker in de middag afmeren in Grouw? En zondag door naar Leeuwarden?
  5. Kees de Jong:
    1 juni 2013
    Erg leuk dat het mogelijk is om met de reis met de Volle Maan mee te maken. In gedachten varen we met jullie mee. Groeten van Ada en Kees
  6. Tineke Sikkema-Stienstra:
    Dag stoere mannen,
    't klinkt allemaal zo vanzelfsrekend en goed dat ik twijfel
    aan mijn eigen angst voor varen.
    Ik houd het maar bij berichtgeving, ook leuk en spannend,
    vermakelijk en vooral leuk om om de hoogte te blijven.
    Welaan, stoer mannen, zet hem op, tot een volgend bericht.
    Gegroet jij en ook jij,
    Tineke Sikkema
  7. Johan:
    2 juni 2013
    Ook vandaag waaide het flink (in Zutphen dan) en morgen weer, Noordenwind. Maar het wordt wel steeds mooier weer. Fijn om jullie wederwaardigheden mee te maken via dit medium.
    Groeten,
    J&J
  8. Charja:
    2 juni 2013
    Super leuk om te lezen en een beetje mee te genieten! Jammer van de wind, maar je zal wel lekker bruin worden nu:-)
    X