Via Haderslev en Mjels Vig naar Aabenraa

21 juli 2013 - Aabenraa, Denemarken

Donderdagmorgen vertrokken we om een uur of tien uit Middelfart. Er stond een pittige westenwind, nogal wisselend in kracht (3 tot 8 m/sec) en af en toe ruimend naar noordwest. Dus na een klein halfuurtje motoren westwaarts op de Snaevringen, hadden we het bezeild tot de ingang van de lange, kronkelende slurf (fjord) naar Haderslev. Om half twee ging de motor dus weer aan. We hadden twee uur nodig (vanwege tegenwind en tegenstroom) om de stad te bereiken. Het haventje van de Sejl Club is tamelijk primitief, maar de voorzieningen zijn in orde. We wandelden door de aardige stad en dronken een heerlijk glas witte wijn op een terrasje in het centrum. De zonneschijn kan nog steeds niet op.
Op vrijdagmorgen hebben we eerst diesel getankt en vertrokken daarna voor de wind; weer die lange slurf door, dus vaak gijpen. De betonde vaargeul is nogal smal en daarbuiten is het behoorlijk ondiep. Goed opletten dus; vooral omdat er een paar kronkels zijn, die zóver noordwaarts draaien, dat je (voordewindse) route opeens niet meer bezeild is. Kortom; op een gegeven moment liepen we lelijk vast aan lagerwal en het kostte nogal wat moeite en slimheid om weer los te komen.
Eenmaal “buiten” bleef het nog even goed opletten, want ook in de Kleine Belt ten Westen van het eiland Arø zijn nogal wat ondiepten die je beter kunt vermijden. Het was prachtig zeilwerk met een stevige 4 Beaufort. Om half drie hadden we de Aabenraa Fjord overgestoken, draaiden oostwaarts de Stegsvig in, gingen voor de wind door het verbazend smalle geultje naar de Dyvig (voor de veiligheid hadden we de fok vast weggerold) en draaiden daarna het meertje van Mjels Vig in. Daarover heb ik twee weken geleden al het één en ander geschreven. Het is een verrukkelijk en uniek plekje! We waren er tegen half vier, dus hadden nog tijd zat om de schitterende omgeving te bekijken.
Bovendien lukte het om met mijn laptop een Skypeverbinding met de TU in Delft te maken, zodat Bob vanuit Mjels Vig een toespraakje kon houden op de afscheidsreceptie van een collega. Op en groot scherm was hij daar te zien en de geluidsverbinding was ook prima. Het Delftse applaus galmde over het meertje van Mjels Vig!
Zaterdag was er vrijwel geen wind, zodat we de tocht naar Aabenraa bijna helemaal op de motor maakten. Het was erg warm en zonnig. Wat hebben we de afgelopen veertien dagen toch een ongelofelijk goed weer gehad! Afwisselend genoeg, maar altijd mooi. Ideaal voor een heerlijk zeilvakantie. Die hebben Bob en Liesbeth dan ook gehad en voor hen is dit het einde. Zaterdagavond boden ze me in een goed Grieks restaurant een afscheidsdinertje aan. Heel lekker en gezellig! Zondagmorgen nog wat werk om alles gereed te maken voor de bemanningswissel: een wasje gedraaid en wat opgeruimd. Ondertussen reed Roel van Mijdrecht hiernaartoe. Al voor één uur was hij present en konden Bob en Liesbeth met zijn auto de terugweg aanvaarden.

1. Bob Mulder:
    24 juli 2013
    Wat is dit weer een goed en leuk verslag. Ik was er bij, ben nu weer thuis maar al lezende passeert alles weer opnieuw!
  2. Simon:
    27 juli 2013
    Wat een fantastisch mooie en sportieve reis. En wat een mooi verslag! Groeten,
    Simon